Thursday, April 14, 2011

Monumen Pelik

1. Monumental Instructions for the Post-Apocalypse (Monumental Petunjuk untuk Post-Wahyu)


Di sebuah bukit kecil di timur laut tandus Georgia berdiri monumen yg paling aneh dan misteri di dunia. Namun melihat dari struktur bangunan, monumen itu bukan diciptakan pada zaman kuno.Dikenali juga sebagai 'Georgia Guidestones', lima struktur batu ini tingginya 16 kaki, dengan berat 20 tan. Pada bongkahan granit ada ukiran tulisan dalam lapan bahasa - di antaranya bahasa hieroglif Mesir, Hindi dan Swahili - dengan arahan/petunjuk agar yang selamat membangunkan kembali peradaban di bumi. Apakah arahan dalam lapan bahasa itu berkaitan dengan ramalan kiamat? Ini yang masih belum jelas. Tidak jelas juga perintah ini ditujukan untuk siapa. Lebih tidak jelas lagi, siapa yang membangun monumen aneh ini.


2. Lake Michigan Stonehenge


Pada awalnya, sekumpulan pengkaji ini sdg mencari bangkai kapal di dasar tasik michigan dgn menggunakan alat sonar. namun, apa yg ditemui adalah satu struktur seperti Stonehedge yg tletak pd kedalaman 40 kaki dlm tasik t'sebut. struktur ini dianggarkan telah dibangunkan sejak 10,000 tahun yg lampau




3. Submerged Wonders of Alexandria,


Egypt Runtuhan ini dipercayai milik Kota Alexandria Agung, tempat dimana istana Cleopatra berada. Ia dianggarkan telah tenggelam sjk 1,500 thn yg lalu akibat satu genpa bumi yg dasyat.



4. The Mysterious Stones of Baalbek


Merupakan kuil zaman Rom yang terbesar pernah didirikan. terletak di Baalbek, Lebanon.


5. Three Buried Ancient Megalithic Stone Circles


Di selatan Turki, terdapat 3 lingkaran batu yg megalitik berusia ribuan tahun, dipercayai lebih tua drpd stonehedge. Ketika ditemui, lingkaran ini tertanam di dlm tanah.



6. Easter Island


Patung2 ini telah dihasikan oleh org Rapanui iaitu penduduk di pulau ini. ia dianggarkan telah dibuat pd 1250 hingga 1500 masihi.




7. Stonehedge Terletak di Wiltshire, Inggris.


Bangunan purba ini dianggarkan dibina pd thn 2500 sebelum masehi. Meskipun segala teori dan spekulasi dikemukakan, tapi tak seorang pun tahu apa tujuan awal dari monumen prasejarah ini dan tetap menjadisalah satu misteri terbesar bumi



8. Manchu Pichu


Machu Picchu adalah kota peninggalan bangsa Inca yang paling terpelihara baik. Kota kerajaan ini tersembunyi di pegunungan Andes Peru, berada di pergunungan yang tinggi dengan jalan yang berbahaya. namun puncaknya datar. Sebuah lokasi, yang konon merupakan tempat pelarian bangsa Inca yg dikejar oleh pihak Sepanyol.Kota ini selama berabad-abad tersembunyi dari dunia luar hingga kemudian seorang arkeologi, Hiram Bingham, menemukannya pada tahun 1911. Berdasarkan penelitian, dianggarkan kota Machu Picchu dibangun pada 1450 masihi sebagai tempat persembunyian penguasa Inca Pachacuti



9. Great Zimbabwe Ruins


Hanya sedikit orang yang tahu bahwa Zimbabwe, Afrika, memiliki runtuhan batu kuno tertua di dunia. Lokasinya terletak di pedalaman. Dianggarkan, runtuhan batu kuno itu dulunya adalah bangunan yang dihuni oleh 18.000 manusia. Begitu besarnya bekas-bekas reruntuhan, maka disebut Great Zimbabwe Ruins.Berdasarkan penelitian, bangunan itu dibangun pada abad ke-11, uniknya bangunan itu didirikan tanpa menggunakan semen. Tidak ada yang tahu dan pasti mengapa ia akhirnya ditinggalkan.


10. Peru’s Chavín de Huantar Ruins


Meskipun tidak sehebat Machu Picchu, reruntuhan Chavín de Huantardi Peru juga merupakan salah satu Warisan Dunia menarik yang berisi sisa-sisa artefak yang dibangun oleh Chavín, Inca pra-budaya, sekitar 900 SM.Ia berfungsi sebagai tempat berkumpul bagi orang-orang di daerah tersebut untuk berkumpul dan beribadah.Tidak jelas mengapa budaya Chavín menghilang, meskipun beberapa pengkaji percaya bahawa runtuhan Chavín de Huantar menawarkan petunjuk tentang mengapa beberapa peradaban menghilang.Kebanyakan teori menyebut musnahnya Chavín disebabkan keadaan persekitaran termasuk terjadinya gempa bumi, sementara ada yg menganggap ia disebabkan oleh perebutan kekuasaan.


12. Coral Castle, Monument to Lost


Love Monumen unik ini telah dibina oleh seorg lelaki bernama Ed Leedskalnin yg berasal dr Latvia. sayangnya, monumen ini tidak sempat disiapkan krn lelaki itu telah meninggal dunia pd thn 1951. Dia mula membina monumen ini pd thn 1923 setelah tunangnya memutuskan pertunangan hanya beberapa hari sebelum mereka sepatutnya berkahwin. sjk itu, Ed mengabdikan hidupnya utk membina monumen tersebut. Yg membingungkan pengkaji ialah, bagaimana Ed boleh membina monumen ini seorg diri tanpa bantuan drpd jentera2 berat atau peralatan2 canggih, malah Ed sendiri hanyalah seorg lelaki yg berpendidikan setakat tahap 4 shj.

No comments:

Post a Comment